1. Bugiraportit ja palaute XenForo-MuroBBS:stä tähän viestiketjuun

    Tuliko vastaan englantia tai huonoa suomea, raportoi tähän viestiketjuun

AMD:n Bulldozer

Viestiketju alueella 'Tietotekniikkauutisia maailmalta' , aloittaja Sewerbreath, 24.06.2010.

  1. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    5 784
    Vastailen sitten oikein urakalla itselleni..

    Tosin nyt oli tullut vastaan hyvn aidon näköisiä slidejä, joissa myös oli mainittu trinityssä olevan nopeampi jakolasku.

    Eli tähän on nyt sitten kaksi vaihtoehtoista selitystä:

    1) se on edelleen mikrokoodattu mutta mikrokoodia on optimoitu/prossuun on tullut rautaa jolla jakolasku saadaan tehtyä pienemmällä määrällä mikrokoodikäskyä
    2) optimointioppaassa on virhe, piledriverin jakolasku ei ole mikrokooodattu
     
  2. Hypetreme

    Rekisteröitynyt:
    11.07.2005
    Viestejä:
    507
    Tällä hetkellä ei ole biosissa tuo Turbo mode päällä. Tuo siis kannattaa pitää päällä?
     
  3. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    5 784
    juu, ilman turbo modea suorituskyky kärsii kun vain osaa ytimistä rasitetaan.
     
  4. The Stilt

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2001
    Viestejä:
    3 188
    APM pakottaa ytimet throtlaamaan mikäli prosessorin TDP ylitetään.
    Ongelma ei siis esiinny vakiokelloilla, vain ylikellotettaessa.

    Kellot nousevat takaisin normaaliksi kun virrankulutus on taas TDPn sisällä.

    B2-steppingin BD:ssä on tietty ominaisuus kytketty pois päältä.
    Suorituskykyyn kyseisen ominaisuuden puuttumisella on huomattavan pieni vaikutus pahimmassakaan tapauksessa. Vanhemmissa, uudemmissa ja Piledriverissa kyseinen ominaisuus on käytössä.
     
  5. -Cone- Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    17.12.2000
    Viestejä:
    1 285
  6. Scotch

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2011
    Viestejä:
    625
    Ei tainut tuokaan julkaisu mennä ihan putkeen.
     
  7. ilkkahy

    Rekisteröitynyt:
    21.08.2002
    Viestejä:
    643
  8. Kaotika Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    43 277
    Pelinopeus vrt HD4000
    [​IMG]

    Koko revikka:
    AnandTech - The AMD Trinity Review (A10-4600M): A New Hope

    Skyrimissä aika erinäköiset tulokset, Anandilla jonkun 10% perässä, PCPerillä 75% edellä :confused:
     
  9. aop

    Rekisteröitynyt:
    02.03.2001
    Viestejä:
    5 895
    Jos jossain Whiterunissa käppäilee, niin tulee CPU vastaan ja jos taas jossain luolassa taas GPU, riippunee eri testipaikoista nuo Skyrim erot.
     
  10. The Stilt

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2001
    Viestejä:
    3 188
    Onko kenelläkään tarkempaa käsitystä missä kohtaa "Float-16 Conversion Instructions (F16C)" ja "Trailing Bit Manipulation Instructions (TBM)" ominaisuuksien pitäisi hyödyttää?

    Testasin uusinta X264:sta (TBM tuki) kyseinen ominaisuus päällä ja pois, ei eroa mihinkään suuntaan. Uusimman Linpackin (10.03.10.017), Cinebenchin ja AIDAn testien mukaan sama homma.

    Kyse ei tosin ole Piledriveriin pohjautuvasta prossusta, joten kunnollinen toimivuus on vähän kysymysmerkki.
     
  11. Juce

    Rekisteröitynyt:
    27.11.1999
    Viestejä:
    1 491
    16-bittisten liukulukujen käsittelystä on hyötyä vain silloin, kun käsitellään 16-bittisiä liukulukuja (loogista?). 16-bittiset liukuluvut ovat yleensä liian epätarkkoja varsinaiseen laskemiseen, mutta ne säästävät tilaa tietoa tallennettaessa ja siirrettäessä. TBM on joukko "bitinnysväyskäskyjä", joista hkultala todennäköisesti osaa kertoa tarkemmin, kun kerta optimointioppaatkin on jaksanut lukea.

    Nykyisen x264:n tuki TBM-käskyille on vielä aika vajaa, sillä se vain tunnistaa tukeeko prosessori niitä, mutta ei kuitenkaan käytä niitä käskyjä vielä missään.
     
  12. The Stilt

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2001
    Viestejä:
    3 188
    Joku jolla on osaamista ja FX-prossu niin voisi testata seuraavaa ohjelmaa: Orochi-TT

    Esimerkiksi GCC 4.7 ja uudemmat tukevat "bdver2" (ts. FMA; TBM, BMI, TCE, F16C) -march ja -mtune komentoja, mutta itsellä ei ole osaamista eikä aikaa leikkiä niiden kanssa.

    Bulldozereista on softalla (AGESA) kytketty pois tiettyjä toimintoja jotka on mahdollista pakottaa käyttöön. Joku syy pois kytkemiselle varmasti löytyy, joten ne eivät välttämättä toimi oikein.

    Esim. uusin Sandra (18.47) joka tukee FMA:ta, kaatuu BD:llä jos FMA on kytketty päälle.
    Paha mennä sanomaan onko vika softassa vai prossussa. Muuten kone toimii normaalisti kaikki ominaisuudet päällä.

    Lisäksi en mene takuuseen onko myös tuotantoprossujen ominaisuudet kytketty pois päältä pelkällä softalla (ROM-fuse), vai onko niissä rekisterin kirjoitus blokattu laittamalla kyseiset bitit MBZ tai RAZ tilaan. "Esituotantoyksilössä" ainakin ks. rekisterit ovat kirjoitettavissa, mutta seuraaviin versioihin on tehty joitain muutoksia.

    Ohjelma vaatii vaihtuvan avainkoodin toimiakseen, sen saa privalla challenge-koodia vastaan. Ohjelma tukee ja tunnistaa A0, B0, B1, B2, B3 ja C0 steppingin Orochit.

    CPU-Z validointi FMA(3) päällä: CPU-Z Validator 3.1
     
  13. Miikka M

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2005
    Viestejä:
    5 320
    Ei täälläkään muuttunu cinebench r11.5 pojot mihinkään suuntaan. Sama 7,74 pistettä. Mutta unohdin nytten kattoo ensin muidenkin ohjelmien suorituskyvyt eka ylös. Ehkä myöhemmin sitten. Ei jaksa koko ajan buuttailla ja kiusii The Stilttiä ;)
     
  14. T0nppa

    Rekisteröitynyt:
    11.02.2012
    Viestejä:
    14
    Millonkas niitä "toisen sukupolven Bulldozereita" olisi luvassa, taas jäänyt vähän pois kuvioista? Josko niistä jo olisi tämän 965 BE:n tilalle kun tuli uusi emolevykin hankittua muutama kuukausi sitten.
     
  15. hsalonen

    Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
    Viestejä:
    7 705
    Tänä vuonna on luvattu ulos. Ei varmaan ennen syksyä tule.
     
  16. Nik0-91

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2009
    Viestejä:
    1 093
  17. keijjjoo

    Rekisteröitynyt:
    19.09.2009
    Viestejä:
    1 048
  18. Miikka M

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2005
    Viestejä:
    5 320
    Voiko tuon 10% laskea suoraan herzeihin? Että vastaako 4 GHz Vishera nykyistä FX:ää 4,4 GHz:llä?
     
  19. AVTuunaaja

    Rekisteröitynyt:
    09.12.2004
    Viestejä:
    973
    Suunnilleen. Tosin IPC-parannukset yleensä auttavat joitain yksittäisiä käskyjä, eli se 10% parannus on todennäköisesti oikeammin 200% parannus joillakin kuormilla joita tapahtuu keskimäärin 15% ajasta.

    Todellinen käytännön parannus sitten riippuu siitä softasta millä testataan, ja se 10% on jonkin sortin keskiarvo erilaisista testitilanteista.
     
  20. IcePen

    Rekisteröitynyt:
    02.06.2000
    Viestejä:
    2 229
    Tuolla sanotaan että Visherassa olisi sittenkin 4 muistikanavaa ts ei sovi AM3+ kantaan, tietenkin siitä voi tulla AM3+ kannan malli jossa on vain jätetty 2 muistikanavaa käyttämättä.
     
  21. Miikka M

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2005
    Viestejä:
    5 320
    Kuulostaa hyvältä mutta entäs kellottuvuus? Itsellä kun on huippu yksilö niin en tiedä kannattaako vaihtaa tuohon. Jos saankin huonon prossun joka kellottuu paskasti niin en tee tuolla uudella mitään. Pitäs kellottua 5 GHz halpis emolevyllä ennen kuin tuollaiseen siirtyisin.
     
  22. tyson

    Rekisteröitynyt:
    20.09.2007
    Viestejä:
    653
    4 muistikanavaa? Eikös intelin high end desktop emoissa ole myös neljä muistikanavaa vai mutuilenko omiani? Ihmetyttää vain se että bulldozerien suorituskyky ei ollut muistiväylästä kiinni. Lieneekö tuossa sitten tiputettu osa isosta L2/L3 kakusta pois ja pyritty korvaamaan menetetty suorituskyky lisäämällä ulkoisen muistin teoreettista suorituskykyä.?
     
  23. The Stilt

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2001
    Viestejä:
    3 188
    Piledriverissa (Trinity & Vishera) on kaksi muistikanavaa per node, kuten BD:ssäkin.
    4 muistikanavaa löytyy kahden noden serveriprossuista, Interlagos (BD) ja Abu Dhabi (PD).

    BD/PD:n muistiohjaimesta irtoaa kaistaa enemmän kuin pystytään hyödyntämään.
    Yli 1866 muistitaajuudet eivät käytännössä hyödytä mitään.
     
  24. IcePen

    Rekisteröitynyt:
    02.06.2000
    Viestejä:
    2 229
    Hox enintään 10 ydintä joten kaistantarve noussut.
     
  25. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    5 784
    Optimointioppaaseen on jäänyt dataa kuopatusta Kodomosta.

    Kodomossa piti olal 4 muistikanavaa, mutta kodomo kuopattiin.

    Komodon ja visheran ero on juuri siinä, että visherassa on 4 modulea(komodossa olisi ollut 5) sekä vishera on AM3+-kannalla eli kahdella muistikanavalla, komodo olisi ollut uudella neljää kanavaa tukevalla kannalla.
     

Jaa tämä sivu