1. Tänään aamupäivällä kuorman optimointia, sähköpostiliikenteessä hitautta (jos ei esim. salasanan nollauksesta tullut sähköpostia, kokeile uudelleen)

    t: Sysop
  2. Bugiraportit ja palaute XenForo-MuroBBS:stä tähän viestiketjuun

    Tuliko vastaan englantia tai huonoa suomea, raportoi tähän viestiketjuun

Alle 15000euron pikkuautot

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Nezo, 06.03.2012.

  1. Pyrres

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2008
    Viestejä:
    2 847
    Ymmärrän fiiliksen erittäin hyvin. Liiankin hyvin, ja joskus se on vain pakko antaa periksi ja vaihtaa siihen järkevään. Ongelmana on vain se että veri vetää aina noihin erikoisempiin ja tuloksena on että yhtäkkiä huomaa vihaavansa sitä fiksua ja järkevää autoa tai toisena vaihtoehtona miettivänsä miten tuohon pikkuiseen Corollaan saisi tungettua vaikka v8:n ihan vain hulluuden maksimoinniksi :D. Tietenkin kolmantena vaihtoehtona on että se järkevä auto lähteekin ties mistä syystä myyntiin (tietenkin keksii itselle jonkin hyvän selityksen miksi siitä nyt pitää eroon päästä) ja tilalle tulee ties mitä härpätintä.

    Onneksi tosin on noita pienempiä ja halvempiakin autoja joissa on oikeasti persoonaa ja joilla voi pitää hauskaa. Ja jos esim jos perustekniikka ja muu on kunnossa niin autosta jos autosta saa hauskan. Yhtenä esimerkkinä oli kaverin 80-luvun Nissan Micra. Täysin virheetön ja 87tkm ajettu ja ihan kuin pakasta vedetty. Kaveri veti auton alustan uusiksi ja 13" aluille leveämpää rengastusta jne ja tuloksena oli pienitehoinen mikroauto. Ei kulkenut mihinkään mutta hitto ne mutkaominaisuudet. Tuntui että 90 asteen tienristetyksetkin/mutkat olisi pystynyt ajamaan 80km/h.
     
  2. Kukuoka

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2009
    Viestejä:
    196
    Ääni VW Lupo 3L on taloudellisin auto jonka voit hankkia. 21tkm keskikulutus 3.48 l/100km ja kesällä mennään kolmeen litraan. Ei ole paljoa suomessa myynnissä, mutta saksasta saa auton suomeen kauttani. Hauskuutta voi olla ajaa pienelläkin autolla. Se ei välttämättä vain ole sellaista, että siinä lähtee kortti hyllylle. Matka-ajossa 3L on yksi hiljaisimmista pikkuautoista ja huippunopeus 165 km/h pitäisi olla riittävä.

    http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_218.pdf

    Kannattaa myös muistaa, että niissä kalliimmissa autoissa arvo alenee sen noin 10% vuodessa, millä rahalla jo kunnostaa vähän halvempaa autoa paljon. Lisäksi uusissa autoissa on enemmän vikoja, eli siihen ettei tarvitsisi autoa seisottaa korjaamolla ei kannata uskoa.
     
  3. Formica

    Rekisteröitynyt:
    07.12.2000
    Viestejä:
    1 084
    Citroen C4 tai Peugeot 308 1,6 litran HDi 110 moottorilla ja polttoainetta säästävällä robottivaihteistolla (BMP/2Tronic) sopii aika hyvin ehtoihin. Noita on saatavilla tuolla budjetilla käytettynä suunnilleen 70tkm lukemista eteenpäin. Etuna aiempiin ehdotettuihin on isompi koko, sillä nämä ovat pienempää keskiluokkaa eli jo ihan tilavia ja mukavia, sekä automaattivaihteisto ettei tarvitse kaupungissa koko ajan keppiä veivata. Robotti jaksaa vaihtaa vaihteita tiuhaan ja huolehtia että käytössä on optimaalinen vaihde.
     
  4. JL79

    Rekisteröitynyt:
    11.01.2003
    Viestejä:
    2 138
    Jos itsetunto kestää, niin Prius on kyllä ylivoimaisesti paras vaihtoehto.
    Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, mutta kaupungissa tuolla Priuksella pääsee todella hyvin pelkän sähkömoottorin voimin.
    Hondan "hybrideissähän" tuo polttomoottori raksuttaa kokoajan, ja se näkyy kaupunkikulutuksessa.
    Siksi itse ostin Priuksen, ja olen ollut todella tyytyväinen.
     
  5. Kukuoka

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2009
    Viestejä:
    196
    Lupo 3L on myös automaatti ;).

    Ettei tarvitse arpoa niitä kulutuslukemia niin tuossa keskiarvokulutuksia saksalaiselta polttoaineenkulutus sivustolta. Tarkoittaa käytännössä sitä, että lukemat on yleensä tehty kovemmissa nopeuksissa. Jos haluaa saada kaupunkikulutuslukemia näkyviin pitää tutkia tuloksia automalleittain. Siellä ilmoitetaan missä ja millä nopeudella on ajot ajettu. Pienimmillään Lupo 3L päästään alle kolmeen litraan.

    The most fuel efficient vehicles - Spritmonitor.de


    Lupo 3L kulutuksia:

    Overview: Volkswagen - Lupo 3L - Spritmonitor.de

    Eli maltillisella ajolla pääsee alle kolmen litran kulutuksiin vakioautolla. Moottoritiellä kulutus on 3 litraa sataselle satasen vauhdissa.

    Tuossa taas helsingin sanomien testiajojen kulutuslukemia:

    http://ot1.snstatic.fi/downloads/pi...-2012-paremmuusjarjestys.pdf?r=20120302162421
     
  6. vehvheg

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2005
    Viestejä:
    96
    Vaikka tuollainen Lupo onkin kiinnostava peli, niin näyttävät olevan melko hinnoissa muihin vastaaviin pikku autoihin verrattuna. Lisäksi pienimmällä moottorilla 0-100 km/h tunnissa näyttäisi menevän melkein 18s, itse en ainakaan pelkästään pienen kulutuksen vuoksi tuollaista mopoa ottaisi. Tuo Lupo GTI sen sijaan vaikuttaisi maukkaalta peliltä.
     
  7. Nezo

    Rekisteröitynyt:
    11.01.2010
    Viestejä:
    240
    Hieno sivusto tuo spritmonitor. Kuuluuko tuo Lupo 3L samaan luokkaan A2:n kanssa eli ei ohjaustehostinta, parin ämpärin kokoinen tankki jne.? Ilmastointi?

    Fiesta diesel on päässyt tuonne spritmonitorin listalle myös. Ajettavuutensa puolesta se on minulla vahvana vaihtoehtona.
     
  8. Kukuoka

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2009
    Viestejä:
    196
    Audi a2 3L on vastaava ekomalli kuin lupo 3L. A2 on aavistuksen pienempi ilmanvastuskerroin niin menee vähän pienempään kulutukseen matka-ajossa. Audi on myös aavistuksen painavampi ja isompi. Lupo 3L on taas samaa kokoluokkaa kuin polo.
    Lupo 3L tankki on 45 litraa, eli tankilla pääsee yli 1000km.
    Audi a2 3l tankki on vain 30 litraa.

    ei ole ohjaustehostinta suurimmassa osassa, mutta ei sille ole tarvettakaan, kun on kevyt auto. 2002 vuosimallista eteenpäin on saanut myös ohjaustehostimella ja ilmastoinnilla.

    litrasella koneella lupo on kyllä vähän laiska, mutta tuo 0-100 aika 3L kohdalla ei kerro kokototuutta kiihtyvyydestä. Eli autossa on robottimanuuali mikä tekee 0-100 kiihdytyksessä vaihdot 1-2 ja 2-3 jokaisessa vaihdossa menee noin 0.7-1 sekuntia eli vaihdot on aika hitaita. Jos sitten taas tehdään ohitusta niin voi itse valita oikean vaihteen ja välitykset on pitkät niin kolmosella voi vedättää 70-125 km/h. Lisäksi kun kyseessä on VW diesel siitä saadaan pienellä virittämisellä 90 ja 200 Nm ja sitten kyyti on vähän toisenlaista.

    Vaikka Lupo 3L on pikkuauto niin se hakkaa uudemmat smartit ja pelit mennen tullen mukavuudessa ja ajettavuudessa. Auto voittanut markkinoille tullessaan monta pikkuautoluokan palkintoa. Jos et ole ajanut kyseisellä autolla ei sitä tai mitään muutakaan autoa kannattaisi kauheasti lähteä mollaamaan. Toki mielipiteitä voi antaa kuten tuosta kiihtyvyydestä. Omasta mielestäni Lupo 3L on yksi parhaista autoista joilla olen ajanut ja listalla on myös BMW M sarjaa useita. Niissä se hienous vaan piilee siinä ajettavuudessa ja nopeudessa, mutta niistä ei pääse suomen teillä nauttimaan. Lupo sen sijaan on juuri elementissään suomen teilla ja nopeusrajoituksilla. Itse lasken sen ajonautinnoksi, kun itsellä on naama näkkärillä lupolla ajellessa.

    Miksi Lupot on kalliimpia kuin muut:
    - ostohinta saksasta
    - hakureissun kustannukset 1000€ (lento, taksit, hotellit laivamatka jne)
    - veroa 200-1000€ riippuen vuosimallista
    - talvirengassarja 400-600€
    - maahantuonti katsastus 120-200€
    - Auton huoltoa jos ei ole kunnollista huoltohistoriaa 400€

    Omaa lupo 3L pääsee koeajamaan pk seudulla joka viikko ja myös lappeenrannassa, kun ajelen siitä ohi tasaisin väliajoin kiteelle mennessäni.

    Jos budjetti maksimi on 15 tonnia niin sillä saa jo audin A2 versionkin.

    Autojen hintoja saksassa voi selata täältä, yleensä halvimmat 3L on huonokuntoisia, ellei ole ensimmäiseltä omistajalta.
    Suchergebnisse: Pkw bei mobile.de
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2012
  9. Galaxy

    Rekisteröitynyt:
    11.08.2000
    Viestejä:
    1 771
    Voisikohan joku dumpata tuon autojobbarin helvettiin täältä?
     
  10. manni

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2003
    Viestejä:
    2 973
    Mitä pahaa siinä on, että kertoo ilosanomaa vähän kuluttavista autoista? Nykyisillä polttoainehinnoilla kaikki säästö on pelkkää bonusta.

    Jos olisin rahoissani ja pitäisi uusia auto, pieni kulutus SEKÄ ajamisen ilo on ykkösasioita. Lupo vaikuttaa onnistuvan kummassakin.
     
  11. DrRouta

    Rekisteröitynyt:
    09.12.2010
    Viestejä:
    31
    Ääni tälle, mutta manuaalina ja HDI90 koneella ilman hiukkassuodatinta.

     
  12. jipx

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2009
    Viestejä:
    580
    Irtooko näitä halpiksia autoliikkeistä ilman käsirahaa?
     
  13. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    1 539
    Edelleen kaasulla ajaessa saa paljon suuremman + paljon tehokkaamman auton, kuin tuollaisen Lupon ja polttoainekulut samaa luokkaa tosin verot paljon pienemmät.

    Tämä siis vain, jos asuu paikkakunnalla mistä kaasua saa. (eihän silloin kannata bensalla / dieselillä edes ajella)
    Itse tankkasin bensaa viimeksi viimevuoden syksyllä (ajoin Itä-Suomeen ja piti bensalla ajaa 100km koko matkan aikana) kun ei sitä bensaa oikein kulu ja yhä mittari yläviivalla :)
    Tällähetkellä Skoda Octavian kaasun kulutus vastaa 3.7L dieseliä / 100km sekalaisessa ajossa.
    Pihimmällä ja uudemmalla sekä tehokkaammalla koneella menis vielä halvemmalla. Mahdollista olis hommata sellainen auto jolla kaasun kulutus vastaisi 2.5-3L dieseliä / 100km(seka-ajossa), jos nyt hommaisi sen vähemmän kuluttavan auton.

    Nyt siis: [​IMG]
    1.32€ / kg eli 4.4 x 1.32 = 5.8€ / 100km
    Diesel 1.57€ / L (keskihinta) 3.7 x 1.57 = 5.8

    Minimi(maantie) 3.77kg / 100km(4.97€ / 100km = 3.16L dieseliä / 100km) keskiarvo 4.4kg / 100km(ylläoleva) suurin 5.58kg / 100km (7.36€ / 100km = 4.68L dieseliä / 100km)
    Spritmotor laskee 12.494 km ajosta nuo keskiarvo kg/100km lukemat josta laskin verrannolliset dieseliin. Rahaa palanut kaikenkaikkiaan 710 EUR tuolla matkalla.
    Ajoa tulee kohtuullisesti noin 30.000km / vuosi ja mielestäni kannattavaa.
     
    Viimeksi muokattu: 12.03.2012
  14. jipx

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2009
    Viestejä:
    580
    Onko tankattava maakaasu samaa, mitä kaasuhellat käyttää?

    Saako kaasutalouksiin tehtyä / ostettua laittetta, että voi kotoa tankata kaasua?
     
  15. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    1 539
    Joo ja ei.

    Kaasuhellat käyttää nestekaasua, jos et satu olemaan maakaasulinjassa.
    Jos olet maakaasulinjassa voit käyttää sitä myös kodin lämmittämiseen ja liedellä jääkaapissa jne.

    Jos siis sattuisi olemaan maakaasuverkossa niin silloin voi asennuttaa laitteiston esim. autotalliin, jossa tankataan autoa (maakaasuverkon paine on pienempi, kuin tankkausasemilla, jossa on valmiiksi pullot täytetty korkeaan paineeseen)
    Näinollen tankkaus on hidas (kestää vaikka muutaman tunnin täyteen) mutta maksaa selkeästi vähemmän, kuin tankkausasemalla.

    Tosin tankkausasema maksaa kivasti eli on eri juttu kannattaako vai ei.
    Tosin eikai se nyt vaadi, kuin kompressorin joka nostaa paineen 200bar ja hieman ylikin paikkeille ja saa sillätavoin pullon autossa täytettyä.
    Jos kotona olisi isompi pullo/useampi pieni joka/jotka täyttyisi itsestään maakaasulinjasta niin siitähän se voisi tankata auton hujauksessa, kuin tankkausasemalla.

    Kai noita laitteita kotitankkaukseen saisi halvemmalla, jos olisi kilpailua ja useita valmistajia markkinoilla saatavilla. Eihän se mikään ihmeellinen ja suuri laitos ole.
    Tässä pari esimerkkiä kotitankkauksesta Usasta (siellähän niitä on kuitenkin yleisemmin, kuin täälä käytössä)
    Greenline CNG Compressor ( Ohio ) - YouTube
    Filling my Natural Gas F-250 at Home with a FuelMaker - CNG - Alt Fuel - YouTube
    Löytyy noista Suomestakin juttua:
    Biokaasuauto.fi | Kotitankkaus

    Tämmönen hinta ja tieto Suomesta:
    Tankkaa myös kotona!
    Gasum myy koti- ja yrityskäyttöön tarkoitettuja maakaasun tankkauslaitteita, jotka valmistaa FuelMaker. Kotona helppokäyttöiset ja turvalliset laitteet voidaan sijoittaa joko ulko- tai sisätiloihin. Kotikäyttöön tarkoitettu tankkauslaite maksaa kytkettynä 5 900 euroa (verollinen hinta). Uudet laitteet muuttavat käsityksen auton tankkaamisesta ja aloittavat uuden aikakauden ajoneuvojen polttoainetäydennyksen siirtyessä huoltoasemilta omalle pihalle.

    Eli tuohan on sama laite mitä noissa Usa videoissa.
    Joku paritalo useampaa autoa varten niin voisi kannattaa jos säästö olisi hyvä verrattuna tankkausasemalle ja onhan se näppärää, kun auton pullo on täynnä aina lähdettäessä kotoa.

    Mutta ei itseä nuo kiinnosta, kun tankkausasema on mukavasti matkalla, kun lähtee autoilemaan ja on myös melkeinpä jokapaikassa minne tulee ajettua.
     
    Viimeksi muokattu: 12.03.2012
  16. vehvheg

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2005
    Viestejä:
    96
    Tuo maakaasu onkin erittäin houkutteleva ratkaisu, ainoastaan harmittaa tuo suhteellisen kallis alkuinvestointi. Eikös noiden asennukset lähde 2000-3000 eurosta laitteineen? Käytettyinä tuollaisia autoja on tarjolla todella pieni valikoima Suomessa. Ja jos tuo yleistyy niin eiköhän tuota aleta veroittamaan jollain tavoin enemmälti, jolloin hyödyssä käy sama kuin dieselissä.
     
  17. Nezo

    Rekisteröitynyt:
    11.01.2010
    Viestejä:
    240
    Ai ne tosissaan ovat noin vähän kuluttavia. Olin aina uskossa, että kaasuautoilla sitä kaasua myös palaa enemmän kuin nestemäistä polttoainetta.
    Harmi kyllä, että tuo valikoima on niin suppea. Ei oikein nettiautossakaan ole kaasulla kulkevia. Kaasuasema kyllä tässä kylässäkin olisi. Täytyy alkaa tarkkailemaan.

    Minkä päästöjen mukaan (sen auton polttomoottorin?) noita verotetaan jos saksasta tuo ja mikä kaasu sen pitää olla, jotta se on sama kuin suomessa? LPG, Natural gas?
     
  18. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    1 539
    Elä LPG autoa osta sillä se on kielletty verotuksella, kuten metaani eli maa/biokaasu oli ennen myös. Taitaa olla polttoainemaksu 330€ päivä jos sillä ajelet :D
    Eli CNG / Maakaasu eli saksaksi erdgas autoja katselet.

    Nettiauton cng autot: Myydään - Nettiauto
    Jos mieleistä ei löydy niin mikä tahansa bensalla kulkeva auto on helppo muuttaa alkaen 1500€ (mikserilaitteisto) ja 1000€ lisää tai enempi autosta riippuen sequential laitteisto (parempi hyötysuhde mutta kalliimpi tietenkin asentaa)
    Kannattaa varsinkin paljon uudempiin autoihin laittaa tuo kalliimpi järjestelmä.

    Miinuksena jälkiasennetussa autossa pienenee takakontti ja toinen asia on, jos ei ole tankkausasemaa lähimaillakaan niin unohda. Muutenhan se ei muutu vaan kuulostaa ja tuntuu samalta ajaa tosin ei haise enää pakokaasut.
    Verotus menee bensan mukaan koska bensa-auto se edelleen on.
    Kaasuna verotetaan, jos autossa on pieni bensatankki jolloin kaasu on se mukamas pääasiallinen voimanlähde vaikka kumpaakin voi milloin tahansa käyttää ja vaihtaa ajon aikana.

    Silloin myös katsastuksessa ilmeisesti päästömittaus tehdään kaasulla.
    Omituistahan se on maksaa bensan mukaan veroja vaikka ajaa 99% ajoista kaasulla.

    Kaasu mitataan kiloissa.
    Tämmöisen poimin netistä: Kilo maakaasua vastaa energiasisällöltään 1,56 litraa bensiiniä ja 1,39 litraa dieseliä.

    Tuostahan sen voi sitten laskea mitä 1kg maksaa ja paljonko siinä on energiaa ja paljonko sitä kuluu hinnaltaan verrattuna bensaan ja dieseliin.
    Sehän on kilohintana kohtuullisesti halvempaa mutta prosentuaalisesti sisältää kilossa paljon enemmän energiaa eli kilolla kaasua ajetaan 1.56x mitä litralla bensaa :)
     
    Viimeksi muokattu: 13.03.2012
  19. ginkong

    Rekisteröitynyt:
    30.06.2002
    Viestejä:
    788
    Volkswagen up!
     
  20. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    1 539
    + siitä vielä se CNG malli eli bensan ohella käypi kaasut :smoke:
     
  21. ginkong

    Rekisteröitynyt:
    30.06.2002
    Viestejä:
    788
    Jep :smoke: Ainoo harmi siinäkin on, että sataseen kestää +15 sekuntia, mutta kaikkea ei voi saada.
     
  22. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    1 539
    Tonne kaasuautojen triidiin kirjoitinkin.
    Viimeksi tankkasin Mäntsälän ST1 asemalla, jossa taitaa olla halvin maakaasu.
    183km ajoin ennen tankkausta. 7,2kg meni pulloon. 8,44€ maksoi ja hinta 1.164€ / kg. Kului 3.96kg/ 100km eli 4.6€ / 100km.
    4.6 / 1.69 (95E10 keskihinta) = 2.72L / 100km (verrattuna 95E10 hintaan)
    4.6 / 1.587 (dieselin keskihinta) = 2.89L / 100km (verrattuna dieselin hintaan)

    On se halapaa ja samalla ekoa :)
     
  23. SaLe_X

    Rekisteröitynyt:
    08.11.2000
    Viestejä:
    544 039
    Toyota Yarista tuli lauantaina ajettua. Olipas kamala muovikippo, en harkitsisi missään tapauksessa moisen ostamista. Kunnon mummoauto :(
     
  24. Nezo

    Rekisteröitynyt:
    11.01.2010
    Viestejä:
    240
    Itse koin yariksen sisältä ihan miellyttävänä, mutta se ohjaustuntuman puute yllätti. En uskonut että sellaista nykyautoihin edes tehdään. Tuntui kuin auto olisi koko ajan ollut irti tiestä, leijunut. Itsellä ainakin tuntuu vaikealta ajaa tuommoisella esim hiekkatiellä ja talvella, kun ei tiedä mitenkään mihin suuntaan pyörät osoittavat ja sutiiko auto vai ei (tai puskeeko).

    Fiesta 1.6Tdci:stä haaveillaan vieläkin.
     
  25. Oikeassaolija

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2010
    Viestejä:
    222
    Näyttäisi olevan tuo Peugeot 206+ melko edullinen ja aika hyvillä varusteilla. 206+ Generation 5-ovisena alle 12k€. Lastentaudit on varmaan ko. mallista jo pikku hiljaa kitketty ja ihan hauska ajaa. Saman luokan autoja ei ko. rahalla ole oikeastaan muita kuin Fiat Grande Punto ja Dacia Sandero.
     

Jaa tämä sivu